AVPO ČR – PROFESIONÁLNÍ SLUŽBY PRO SERVISNÍ NNO
CELÝ NÁZEV PROJEKTU
Asociace veřejně prospěšných organizací ČR (AVPO ČR) – zdroj profesionálních služeb pro neziskové organizace servisního typu, zejména v oblasti sociálních služeb a sociálního začleňování.
ANOTACE PROJEKTU
AVPO ČR je profesionální všeoborovou střechou pro neziskové organizace servisního typu. Její
členové nejčastěji působí v oblasti sociálních služeb a sociálního začleňování. Cílem projektu je
prohloubit partnerství se státní správou, rozšířit členskou základnu AVPO ČR a poskytovat členům
kvalitní servis, podporující jejich profesionalitu a stabilitu. AVPO ČR se též stane významným
propagátorem transparentnosti a podpoří tak motivaci soukromých dárců podporovat NNO v sociální
oblasti.
HARMONOGRAM REALIZACE PROJEKTU
Datum zahájení: 1. 8. 2016
Předpokládané datum ukončení: 31. 8. 2018
Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/99_041/0002239
AKCE
SEMINÁŘE A KULATÉ STOLY
15. 8. 2018
SPRÁVNÍ RADA – praktický průvodce
Seminář nabídl praktický pohled na správní rady. Na semináři se účastnící seznámili s prací správní rady a kritickými momenty při jejím zakládání a rozvoji. Seminář byl prakticky zaměřen.
13. 8. 2018
Pracovně právní vztahy – trvání a skončení pracovního poměru
- Pracovní poměr na dobu určitou/neurčitou, podmínky a výjimky.
- Skončení pracovního poměru – výpovědní důvody, výpovědní doby, odstupné,
zrušení zaměstnavatele a jeho následky. - Přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů.
6. 3. 2018
Kulatý stůl: SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ A SOCIÁLNÍ ZEMĚDĚLSTVÍ
Náplní kulatého stolu byla diskuze nad aktuálními tématy:
- Jaké mohou být přínosy sociálního podnikání a sociálních inovací?
- Jak tyto přínosy maximalizovat?
- Které firmy poskytují pomoc a zázemí pro rozjezd sociálně inovativních projektů?
- Podporuje tuto oblast dostatečně také stát?
Hosté:
- Jan Bízik, koordinátor a komunitní manažer programu Laboratoř Nadace Vodafone
- Lenka Krákorová, Acceleration Programmes Patron, Impact Hub Praha
- Ladislava Zbiejczuk Suchá, odborná asistentka Kabinetu informačních studií a knihovnictví (KISK) Filozofické fakulty Masarykovy
LETNÍ ŠKOLA – ARGUMENTACE, VYJEDNÁVÁNÍ A POSILOVÁNÍ VLIVU
18. 6. – 22. 6. 2018
Týden nabitý zajímavými přednáškami, školeními a workshopy, věnovat se budeme následujícím tématům.
• Dobrá prezentace jako nástroj k účinnému vyjednávání;
• Vyjednávání s dárcem;
• Motivace fundraisera a vyrovnávání se s odmítnutím;
• Silná značka organizace – výhoda ve vyjednávání;
• Fundraiser – vyjednavač jako profese.
SETKÁNÍ DRŽITELŮ ZNAČKY SPOLEHLIVÁ VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÁ ORGANIZACE (ZNAČKY SPOLEHLIVOSTI)
13. 3. 2018
Setkání bylo určeno ředitelům, fundraiserům a PR pracovníkům držitelů Značky spolehlivosti. Bylo zaměřeno hlavně na možnosti využití Značky spolehlivosti při prezentaci organizace, při komunikaci s médii a ve fundraisingu. Část byla též věnována sdílení dobré praxe.
SETKÁNÍ ŘEDITELŮ (DŘÍVE VEČERY S OLGOU)
Moderované setkání ředitelů a zástupců vedení členských neziskovek AVPO ČR a držitelů Značky spolehlivosti.
4. 10. 2018
Z praxe víme, že oblast pomezí sociálních a zdravotních služeb je v mnoha ohledech problematická. Smyslem setkání proto bylo pomoci v lepší orientaci těm, kteří se ve své práci na tomto pomezí pohybují.
25. 7. 2018
Náš kolega Aleš Mrázek se s vámi podělil o své zkušenosti z mezinárodní odborné konference a valné hromady mezinárodní asociace ICFO, které proběhly v Mexiku.
Účastníci se seznámili s aktuálními trendy v dárcovství a hodnocení neziskovek, které se objevují ve světě:
- Jak čelit klesající důvěře v neziskový sektor?
- Kde je důvěra v neziskovky nejvyšší a proč?
- Ovlivňuje důvěru v neziskové organizace i politická situace?
- Jak přistupovat k vlastní transparentnosti?
- Proč je důležité mluvit srozumitelně o přínosech naší práce a jak na to?
29. 5. 2018
Prezentaci na téma Systém hodnocení a odměn v neziskové organizaci si připravila Monika Drahošová z organizace Lata – programy pro mládež a rodinu, z.ú. Otevřena byla diskuze na téma lidských zdrojů, motivace. Dále se představila Zdena Štěpánková z NFOZP a Gabriela Böhmová z My Refresh.
9. 4. 2018
Dubnové setkání ředitelů bylo věnováno tématu lidských zdrojů. Mimo jiné jsme hledali odpovědi na následující otázky: Kde vzít zaměstnance a dobrovolníky? Jak se v organizaci prolínají jednotlivé pozice a role.
Hostem setkání byla Tereza Polatová, manažerka projektu Cesta pro mladé. Účastníkům poradila, jak získávat studenty na stáže a ještě za to dostat zaplaceno. Dalšími hosty byly Gabriela Böhmová a Tereza Vacatová z My Refresh, které představily program My Refresh – cesta k wellbeing.
27. 2. 2018
Hostem setkání byla na přání členů AVPO ČR Miroslava Nebuželská, auditorka, členka Komory auditorů ČR, účetní expert, držitel certifikace CISA a členka ISACA, která se specializuje na daně a účetnictví v nestátním neziskovém sektoru.
VÝJEZDY DO REGIONŮ: AKTIVNÍ NEZISKOVKY DŮVĚRYHODNÉ PRO DÁRCE A PARTNERY
Obsahem setkání v regionech bylo představení činnosti Asociace veřejně prospěšných organizací ČR (AVPO ČR) a diskuze o aktuálních tématech, která se týkají neziskových organizací.
PROGRAM:
• Co dárci a partneři očekávají od neziskovek?
• Mýty o neziskovkách a jak je bořit
• Aktuálně řešená témata (legislativa aj.)
• Jak pomáhá AVPO ČR a proč být jejími členy?
• Značka spolehlivosti jako záruka pro dárce a nástroj rozvoje NNO
TERMÍNY A MÍSTA:
- Zlín, 17. 1. 2018
- Jihlava, 31. 1. 2018
- Plzeň, 7. 3. 2018
- Ústí nad Labem, 20. 3. 2018
- Praha, Střední Čechy, 17. 4. 2018
SEMINÁŘE A KULATÉ STOLY
5. 12. 2017
Kulatý stůl: EXISTUJE V ČR DOSTATEK INKUBÁTORŮ PRO SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ A SOCIÁLNÍ INOVACE?
Náplní kulatého stolu byla diskuze nad aktuálními tématy:
- Jaké mohou být přínosy sociálního podnikání a sociálních inovací?
- Jak tyto přínosy maximalizovat?
- Které firmy poskytují pomoc a zázemí pro rozjezd sociálně inovativních projektů?
- Podporuje tuto oblast dostatečně také stát?
Hosté:
- Jan Bízik, koordinátor a komunitní manažer programu Laboratoř Nadace Vodafone
- Lenka Krákorová, Acceleration Programmes Patron, Impact Hub Praha
- Ladislava Zbiejczuk Suchá, odborná asistentka Kabinetu informačních studií a knihovnictví (KISK) Filozofické fakulty Masarykovy
7. 11. 2017
Jste připraveni na GDPR?
Nová směrnice a jak se k ní postavit čelem. Diskusní workshop, který pomohl se zorientovat v informacích. Dostatek prostoru byl věnován Qs & As.
19. 5. 2017
Kulatý stůl: Správní rady v NNO poskytujících sociální služby
Hosty květnového Kulatého stolu byla expertka na fungování NNO ve Spojených státech, Audrey P. Kintzi, a právník Mgr. Petr Vít.
Program:
- Jak fungují správní rady neziskových organizací v USA?
Audrey P. Kintzi, Saint Mary’s University of Minnesota, Vice President, Development and Alumni Relations - Aktuální právní otázky týkající se tématu správních rad.
Petr Vít, právník specializující se na problematiku neziskových organizací
LETNÍ ŠKOLA – ARGUMENTACE, VYJEDNÁVÁNÍ A POSILOVÁNÍ VLIVU
17. 7. – 21. 7. 2017
Cílem letní školy bylo zlepšit dovednosti účastníků v oblasti prosazování zájmů a rozvoje NNO. Program se skládal z následujících částí: DOBRÁ PREZENTACE jako nástroj k účinnému vyjednávání, FUNDRAISER VYJEDNAVAČ jako profese, VYJEDNÁVÁNÍ S DÁRCEM aneb FUNDRAISER JE VYJEDNAVAČ, SILNÁ ZNAČKA ORGANIZACE – výhoda ve vyjednávání, MOTIVACE FUNDRAISERA VYJEDNAVAČE A VYROVNÁVÁNÍ SE S ODMÍTNUTÍM.
SETKÁNÍ ŘEDITELŮ (DŘÍVE VEČERY S OLGOU)
Moderované setkání ředitelů a zástupců vedení členských neziskovek AVPO ČR a držitelů Značky spolehlivosti.
6.12. 2017
Hostem setkání byla Olga Medlíková. Setkání bylo zaměřeno na chyby. Co je chyba a co zkušenost? Proč se bojíme udělat chybu? Jak reagovat na vlastní chybu jak se zachovat k chybě podřízených?
25. 10. 2017
Hostem setkání byla Miroslava Nebuželská, auditorka, členka Komory auditorů ČR, účetní expert, držitel certifikace CISA a členka ISACA, která se specializuje na daně a účetnictví v nestátním neziskovém sektoru.
23. 8. 2017
Pozvání přijal právník Petr Vít. Setkání moderovala Olga Medlíková.
VÝJEZDY DO REGIONŮ: AKTIVNÍ NEZISKOVKY DŮVĚRYHODNÉ PRO DÁRCE A PARTNERY
Obsahem setkání v regionech bylo představení činnosti Asociace veřejně prospěšných organizací ČR (AVPO ČR) a diskuze o aktuálních tématech, která se týkají neziskových organizací.
PROGRAM:
- Co dárci a partneři očekávají od neziskovek?
- Mýty o neziskovkách a jak je bořit
- Aktuálně řešená témata (legislativa aj.)
- Jak pomáhá AVPO ČR a proč být jejími členy?
- Značka spolehlivosti jako záruka pro dárce a nástroj rozvoje NNO
TERMÍNY A MÍSTA:
- Liberec, 27. 4. 2017
- Ostrava, 13. 6. 2017
- Hradec Králové, 22. 6. 2017
- Pardubice, 22. 6. 2017
- České Budějovice, 7. 9. 2017
- Olomouc, 3. 10. 2017
- Brno, 23. 11. 2017
AKCE PRO ČLENY AVPO ČR A DRŽITELE ZNAČKY SPOLEHLIVOSTI
29. 11. 2017, Dům U Kamenného zvonu
Předvánoční koncert: Andrea Kalivodová
SEMINÁŘE A KULATÉ STOLY
21. 11. 2016
Elektronická evidence tržeb (EET)
Diskuzní workshop, jehož vedení se ujala účetní a daňová expertka Miroslava Nebuželská, byl zaměřen na podmínky, za kterých se elektronická evidence tržeb (EET) týká i neziskových organizací. Na otázky účastníků odpovídali zástupci Ministerstva financí a Generálního finančního ředitelství.
Místo konání: ČSOB Inspirace, Jungmanovo náměstí 767, Praha 1
7. 9. 2016
Kulatý stůl: VÍCEZDROJOVÉ FINANCOVÁNÍ V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH
Náplní kulatého stolu byla diskuze nad aktuálními tématy:
- dosavadní zkušenosti s přesunem financování soc. služeb na kraje;
- odměňování pracovníků v sektoru sociálních služeb;
- vhodná úroveň diverzifikace finančních zdrojů v sociálních službách;
- závislost na dotacích a možnosti fundraisingu v sociálních službách;
- členské příspěvky členů spolků poskytujících sociální služby.
Cílem diskuze bude hledání společných stanovisek, která bychom mohli následně prosazovat při jednáních s orgány státní správy a samosprávami. Dále chceme identifikovat současné trendy a nastolit nové otázky týkající se budoucnosti financování sociálních služeb.
VEČERY S OLGOU
Neformální setkání se zajímavými hosty v karlínském Café Martin moderuje Olga Medlíková.
Setkání jsou určena zejména pro vedoucí pracovníky a fundraisery členských organizací.
2. 11. 2016
Hostem byla ředitelka softwarové firmy U & Sluno a.s. a prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, paní Marta Nováková. V průběhu večera jsme se věnovali možnostem fundraisingu a vyjednávání zástupců neziskového sektoru s byznysovým člověkem – co ano, co ne a jak přistupovat k jednání.
19. 9. 2016
Hostem prvního setkání byla manažerka charitativních aktivit České televize, paní Monika Tomíčková. Hovořili jsme o způsobech podpory neziskových organizací ze strany České televize, mezi něž patří nekomerční spotové kampaně, benefiční pořady nebo zapojování charity a společenských témat do zábavních a publicistických pořadů. Věnovali jsme se též možnostem využití nové aplikace iReportér.
MATERIÁLY A VÝSTUPY
INFORMAČNÍ SERVIS AVPO ČR
BULLETIN AVPO ČR
METODIKA PRO PRÁCI SE SPRÁVNÍ RADOU
Téma správních rad a jejich význam pro rozvoj servisních neziskových organizací je v České republice stále nedoceněno a zanedbáváno. Vzhledem k tomu, že správní rady jsou nebo by měly být garantem transparentnosti a profesionality servisních neziskových organizací, se AVPO ČR touto oblastí dlouhodobě zabývá. Cílem vzdělávacího programu bylo připravit odborné lektory, kteří budou téma “význam správní rady v neziskové organizaci” schopni kvalitně školit a předávat své zkušenosti.
Kapacita vzdělávacího programu byla 6 účastníků.
Vzdělávací program pro lektory
Vybraní zájemci prošli v průběhu března až května 2017 vzdělávacím programem, který se skládal ze tří třídenních modulů.
První dva moduly byly zaměřeny na význam správních rad a práci správní rady v neziskové organizaci. Školiteli byli význační zahraniční odborníci. První modul vedl Kurt Bangert z Německa, druhý Audrey Kintzi z USA.
Účastníci kurzu získali know how zejména v následujících oblastech:
- hlavní přínosy práce správní rady;
- povinnosti a odpovědnost členů správních rad;
- způsoby práce a řízení správní rady;
- vztah správní rady a ředitele organizace;
- motivace členů správních rad.
Třetí modul byl zaměřen na lektorské dovednosti. Školitelkou byla Olga Medlíková.
Vzdělávací program byl 21. 6. 2017 zakončen odbornou zkouškou.
Pro koho byl vzdělávací program určen?
Do výběrového řízení se mohli přihlásit zájemci, kteří měli minimálně tříleté zkušenosti s prací v managementu neziskových organizací. Dalším kritériem bylo, zda aktivně spolupracují se členy správních rad, případně jsou (nebo zvažují být) členy správní rady. Dále komise posuzovala, zda zájemci mají zájem o aktivní lektorování nebo konzultační činnost. Těmto aktivitám by měli být schopni věnovat minimálně 10 dní v roce.
Získání certifikátu
Pro úspěšné získání certifikátu lektor/lektorka pro oblast správní rady v neziskových organizacích museli účastníci absolvovat 100 % školících dní (celkem 9) a závěrečnou zkoušku (1 den).
Program úspěšně absolvovalo všech 6 účastníků.