Zbyněk Stanjura: Je důležité, aby lidé opatřením věřili
Koronavirus nabral opět na síle. Jste předsedou Dočasné komise pro hodnocení účinnosti vládní pomoci v rámci COVID, jak hodnotíte vládní kroky v boji proti pandemii?
Předně, z pandemie nelze udělat PR téma pro vládní garnituru, ani PR pro opozici. Hodnotit budeme, až tato doba skončí.
Za mě je důležité, aby každému jednomu kroku vlády naši lidé, bez ohledu, zda jde o sociální služby, či nikoliv prostě věřili. Nelze nařídit ráno nasadit roušky a odpoledne nás z nich svléknout. Nelze ráno říci, že se budeme registrovat v restauraci a večer říci, že to není pravda. Každý krok musí být promyšlený proto, aby ho měli lidé důvod dodržovat. Takto to zafungovalo třeba na Tchaj-wanu. Lidé prostě nařízením své vlády věří.
Myslím, že je nutné mít plán, my s ním rádi pomůžeme. Plán je nutné dodržovat a s tím také pomůžeme. Od počátku nabízíme pomoc, nejenom při tvorbě krizové legislativy, ale také při samotném zavádění do praxe.
Zatím jen věřím, že to všechno zvládneme. Věřím, že právě díky obětavým a odhodlaným lidem nejenom v sociálních službách, ale i ve zdravotnictví nebo školství tuto situaci zdárně zvládneme.
Sociální služby Vám jsou blízké. Jak vnímáte zajištění péče o klienty v sociálních službách, zejména pak těch, které poskytují neziskovky?
Nechci rozlišovat kdo poskytuje sociální služby a v jaké právní formě, zda jde o zisk nebo nezisk. Všude žijí lidé, kteří potřebují pomoc druhých, pokud se tedy bavíme o pobytových službách, protože, stejně důležitá je práce v terénu i v ambulantních službách. Rád bych hovořil o sociálních službách obecně.
Jsem přesvědčen, že v sociálních službách odvádí zaměstnanci velký kus práce a v této době jim patří velké poděkování více než kdy jindy. Jsou vždy tam, kde mají být – u svých klientů, a to i s tím, že vím, že se obávají sami nákazy, že ne všichni stále mají dostatek ochranných pomůcek. Několikrát jsem právě při návštěvě v sociálních služeb říkal zaměstnancům, že jejich práci obdivuji, a to, co dokáží při své práci bych já nezvládl. Vážím si odhodlání všech zaměstnanců v sociálních službách, kteří se přes všechna úskalí starají o potřebné. Ani v největší krizi nenechali své klienty na holičkách. To, že je doposud velmi dobře postaráno o klienty sociálních služeb rozhodně není díky politikům,a zřizovatelům, ale díky lidem, kteří v těchto službách pracují.
Pokud bychom měli hovořit na téma systému sociálních služeb a jejich budoucnosti, pak vnímám čas na změnu, ale na změnu, kterou pocítí ten, kdo potřebuje pomoci. Podle mého názoru se stále dokola zabýváme systémem. Často se nedíváme na to, jak se v tomto systému cítí člověk, který potřebuje konkrétní pomoc nebo zda prostě se vůbec ke službě dostane. Změnu věřím už bude nastavovat příští vláda této země.
Kde v této souvislosti vidíte největší problém související s onemocněním covid 19?
V tomto pohledu jde především problém pobytových služeb, kdy s pandemií přichází zákazy návštěv, které jen velmi těžko klienti služeb zvládají. Jsou to vazby směrem k běžné společnosti. Dále je to nejistota financování sociálních služeb, která nesouvisí pouze s COVID 19, ale se systémem obecně.
V létě jsme obdrželi 105 000 ks jednorázových roušek od Tchajpejské hospodářské a kulturní kanceláře v Praze. Nyní díky Vám přebíráme 10 400 ochranných obleků (empírů). Jak složité bylo takovou podporu vyjednat?
Tchajpejská hospodářská a kulturní kancelář přišla s nabídkou. Vážím si toho, že nabídka přišla přímo z této kanceláře. Nabídka daru mne oslovila a protože s AVPO dlouhodobě konzultuji problematiku právě sociálních služeb, pak jsem věděl, kam dar dále nabídnout. Nepředstavuji si, že ve Sněmovně bychom dar využili J. Je zapotřebí více než kdy jindy pomáhat tam, kde je to zapotřebí. Tedy třeba poslat dar dál.
Chystají se v Poslanecné sněmovně nějaká opatření na podporu neziskového sektoru, který je nyní ohrožen odlivem dárců?
Ano, podali jsme s kolegy návrh na změnu zákona o daních z příjmů, který by umožnil soukromým dárcům po dobu dvou let darovat vyšší procenta z daňového základu. Stejně tak se snažíme o změnu zákona o silniční dani, která by znamenala pro sociální služby, které platí silniční daň její odpuštění.
Na program Antivirus C (odpuštění sociálního pojištění placeného zaměstnavatelem pro firmy do 50 zaměstnanců) neziskovky jako na jeden z mála programů dosáhly. Uvažuje se o prodloužení programu?
Antivirus C je podle mého názoru nejlepší program na podporu malých firem a organizací. Bez byrokracie, přitom opravdu ušetří skoro 25% nákladů na zaměstnance. Již od konce srpna prosazujeme ve Sněmovně prodloužení tohoto programu do konce roku. Bohužel vláda a vládní většina se tomutro rozumnéhu kroku , pro mne z nepochopitelných důvodů , brání.
Jaké doporučení byste na závěr vzkázal neziskovkám, které poskytují sociální a zdravotní služby?
S pokorou se dívám na vaší práci, které si velmi vážím a za kterou vám patří velké díky. Bez lidí jako jste právě vy, se s pandemií nevypořádáme. Čekají nás těžké týdny a měsíce, boj s pandemií zdaleka ještě neskončil. Až to zvládnáme, nesmíme zapomenout na všechny, kteří byli v první linii. Musíme lidem z neziskovek více naslouchat a zlepšit systém sociálně péče, kdy na prvním místě musí být klient. Současně stát musí vytvořit co nejlepší podmínky pro všechny, kteří se tak obětavě starají o naše blízké. Jasné a předvídatelné financování, kvalita služby, dostatečná nabídka služeb nesmí být jen líbívá hesla, ale musí se stát skutečností. Rád bych k tomu ve spolupráci s odborníky z nezisku přispěl.
Děkujeme za rozhovor