Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem.

Když věk není jen číslo

Naše společnost se za poslední období razantně proměnila. Dlouhodobě ubývá dětí do 14 let, ubývá i lidí v produktivním věku. Roste naopak skupina obyvatel nad 65 let. Prognózy hovoří o tom, že v roce 2050 v naší zemi přesáhne seniorská skupina 30 % obyvatelstva. Jak se tento fakt projeví na českých pracovištích? A jsme na tuto skutečnost připraveni i v soukromém životě? Na téma práce s věkem a vnímání generací, jejich odlišností i možného souznění se podíváme s lektorkou a specialistkou na komunikační a krizové strategie Miladou Záborcovou.

Je třeba měnit přístup manažerů k vedení lidí s ohledem na proměňující se věkovou strukturou zaměstnanců?

Z řady evropských institucí již roky zaznívá apel na uplatňování age managementu – způsobu řízení lidí s ohledem na věk. Průkopníky na tomto poli jsou zejména skandinávské země, nejvíce Finsko, které se muselo vypořádat se stárnutím populace, jakému čelíme nyní my, již o čtvrt století dříve. Cílem age managementu bylo přinést koncepci, která pečuje o udržení pracovní schopnosti zaměstnanců, pracuje s potřebami různých věkových skupin a bere v úvahu motivaci jednotlivců v různých fázích jejich profesního života.  Můžeme si krásně říkat, že posuneme odchod do důchodu na určitý věk. Tato strategie však nebude fungovat, když se nepoučíme od severských sousedů a nezačneme se zajímat o to, jak podpořit zdraví a učinit opatření, která v jednotlivých životních etapách lidi v práci udrží a podpoří je.

Potýká se v tomto směru naše společnost se stereotypy?

S pohledem na věk je spojena celá řada mýtů a mylných výkladů.  Sociologové rozdělili populaci na určité generace, které nazvali generací Baby boomers, generacemi X, Y, Z. Ačkoli je toto pojetí celosvětové, v české krajině má své velké odlišnosti. Vrstevník, ať již ze západní či východní části Evropy, si možná obtížně představí, co vše spojuje například generaci takzvaných Husákových dětí. K českému prostředí je potřeba přistupovat specificky – s uvědoměním si kulturně politického vývoje, ale také zejména směrem k dalším milníkům, které společnost silně poznamenaly – mezi nejvýznamnějšími je samozřejmě průnik technologií, využití internetu a sociálních sítí a generační postoje k nim.

Je nějaký rozdíl v uplatňování age managementu v byznysu a v NNO?

V podstatě z hlediska uplatňování určitých opatření směřujících k podpoře pracovní schopnosti by se ať již firma, nebo nezisková organizace měla snažit o totéž – tedy udělat maximum pro podporu zdraví, bezpečnosti a prodloužení pracovní schopnosti. Velký rozdíl však bude v dopadu demografického vývoje. Zatímco firmy již teď začínají přicházet na to, že si nemohou nechat ujít potenciál například kategorie zaměstnanců 50+, neziskový sektor podle mě čeká velký rozmach. Zejména v oblastech zacílených do sociálních služeb. S nárůstem seniorské populace bude narůstat i počet potřebných klientů. Západní země se tak již na tento segment tzv. „stříbrné ekonomiky“ cíleně orientují. Žijeme déle, naším cílem je však život zkvalitňovat. Bohužel nám k tomu budou čím dál více chybět lidé – odborníci, pracovníci, poskytovatelé služeb. Neziskového sektoru si nyní nevážíme a nepřemýšlíme o něm tak, jak bychom měli. V každé rodině je však zpravidla někdo, kdo jeho přínosu již využívá. A kdo ho jistě využívat bude. Napříč věkem to v našem životě poznáváme.

Je věk vůbec důležitým kritériem?

Někdy možná spíše zavádějícím nebo nepřesně vypovídajícím. Ale pokud se nám podaří porozumět hodnotám, které jsou pro jednotlivé generace podstatné, zohlednit je a pracovat s nimi, dokážeme se, pevně věřím, propojit pomyslnými mosty i tam, kde budeme ze souznění a mezigenerační spolupráce sklízet užitek – ať již v profesním světě, nebo v osobních životech.

Děkujeme za rozhovor!

 

Více o age managementu se dozvíte na následujících seminářích:

19. listopadu 2019 Age management v neziskovém sektoru

4. prosince 2019 Mezigenerační vztahy, hodnoty a spolupráce