Nová pravidla veřejných sbírek by mohla usnadnit práci veřejně prospěšným neziskovkám a současně ulevit úřadům

Praha, 4. října 2019: Nová pravidla v zákoně o veřejných sbírkách by mohla pomoci zlepšit práci veřejně prospěšných organizací a současně ulevit úředníkům na krajských i místních úřadech, kteří jsou v souvislosti s pořádáním sbírek zahlceni nadbytečnou administrativou. Jednou z možných změn je převedení kontroly příjmů a výdajů ze sbírek na certifikované auditory. Ti by na náklady pořádající organizace zpracovávali nezávislé audity, které by pořadatel sbírky následně předal na úřad, který sbírku registroval.

Mimo jiné také o tom debatovali účastníci včerejšího kulatého stolu, který k problematice zákona o veřejných sbírkách proběhl na půdě poslanecké sněmovny pod záštitou místopředsedy Ústavně právního výboru Jana Chvojky. Debaty iniciované Asociací veřejně prospěšných organizací ČR (AVPO ČR) se zúčastnili zástupci neziskových organizací, krajských úřadů a příslušných ministerstev.

„Rád jsem podpořil věcnou debatu o dopadech stávajícího zákona o veřejných sbírkách, které jsou jedním ze zdrojů financování práce veřejně prospěšných organizací. Stát by měl dohlédnout na transparentnost těchto sbírek, současně by měl ale garantovat jednotný přístup úřadů a případně ubrat na zbytečné administrativě,“ uvedl po kulatém stolu poslanec Jan Chvojka s tím, že v debatě je připravený pokračovat.

Podle prezidenta AVPO ČR Marka Šedivého předcházelo kulatému stolu jednání se zástupci krajských úřadů, které ukázalo, že přístup jednotlivých úřadů k registraci a vyhodnocování veřejných sbírek se navzdory jednotné legislativě výrazně liší. „Potvrdila se nám nejednotná praxe při povolování sbírek i při jejich vyúčtování. Mnoho úřadů považuje sbírku za prostředek k získání peněz výhradně na mimořádné události anebo na nákup konkrétních přístrojů či pomůcek. Toto vnímání bychom chtěli změnit. Organizace by měly dostat možnost využít peníze dárců na naplňování svého poslání,“ říká Marek Šedivý. Dalo by se tak podle něj zamezit absurdním situacím, kdy například organizace pracující s handicapovanými může finance z veřejné sbírky využít na nákup automobilu, nemůže z nich ale uhradit jeho provoz či opravy. Pravidla se přitom mohou kraj od kraje lišit. V současnosti ministerstvo vnitra registruje téměř 1 800 probíhajících veřejných sbírek.

Přebujelou administrativu spojenou s pořádáním sbírek, pečetěním kasiček a přepočítáváním získaných prostředků lze především řešit převedením některých činností z úřadů na certifikované auditory. „Dnešní systém, ve kterém musí být každá jednotlivá kasička pečetěna a odpečeťována úředníky, navíc s povinností vše protokolovat, nefunguje nikde v Evropě. Rádi bychom proto nastartovali debatu s ministerstvem vnitra o možném převedení některých povinností na certifikované auditory. V případě velkých sbírek by například úředníci nemuseli již objíždět stovky kasiček v terénu nebo schraňovat v kanceláři desítky šanonů s protokoly. Stát by ušetřil, protože náklady by se přenesly na pořádající organizace,“ dodává Šedivý. V případě malých sbírek by naopak možnost kontroly na úřadech mohla zůstat zachována.

Účastníci kulatého stolu se shodli na tom, že osloví ministerstvo vnitra, aby k připravované metodice veřejných sbírek vytvořilo pracovní skupinu doplněnou o zástupce praxe – neziskových organizací a odborníků na daně a účetnictví. Dále je pak na stole stále rozhodnutí o tom, zda se změní koncepce pojetí veřejných sbírek a stát začne připravovat nový zákon.

Kontakt: Marek Šedivý, tel.: 603 154 999, sedivy@avpo.cz