Silná značka buduje důvěru

Zakládáte novou organizaci? Chcete lépe ochránit svou značku? Nejenom o tom, jak si vybrat správné jméno organizace a budovat značku, hovoří ve svém příspěvku Michaela Chytilová, která je zakladatelkou a spolumajitelkou patentové kanceláře Chytilová & spol. V oboru ochrany práv duševního vlastnictví působí již 18 let. Začínala jako asistent patentového zástupce, později pracovala jako samostatný patentový zástupce. V roce 2010 založila vlastní patentovou kancelář.

Při vzniku organizace je velmi důležité zvolit ten správný název. Může jít o fantazijní slovo vytvořené třeba z počátečních písmen zakladatelů, slovo běžné v jazyce užité netradičně, kombinace slov atp. Možností je celá řada. Ačkoli je správná volba značky tím nejdůležitějším krokem, protože právě značka prodává (získává klienty i donátory), je tento proces často doprovázen chybami, které je později obtížné napravit.  Pokusím se stručně uvést alespoň některé z nich.

Co je třeba vzít v úvahu?

  1. Je vybraná značka snadno zapamatovatelná?
  2. Odlišuje vás dostatečně vybraná značka od konkurence?
  3. Dokáží vybranou značku lidé vyslovit?
  4. Vztahuje se vybraná značka k vašemu segmentu?
  5. Vyvolává vybraná značka chtěné asociace? 
  6. Nebude vás vybraná značka v budoucnu omezovat?
  7. Máte volnou doménu pro vybranou značku?
  8. Bude možné na vybranou značku získat ochrannou známku?

To jsou ve stručnosti otázky, které byste si měli položit, pokud už jste si vybrali svoji značku.

Co prověřit?

Nejčastější chybou je, že si organizace buď vědomě nebo podvědomě vybírají již existující názvy. Než se tedy pro značku rozhodnete, prověřte, zda je volná doména, a to i doména podobná, s pomlčkou i bez ní, s různou koncovkou. Dále si vybrané jméno zadejte do vyhledávače a zjistěte, co najde, případně co vám nabídne za alternativy. A hlavně se podívejte do registru ochranných známek, zda tam už není zapsané nebo přihlášené stejné či podobné označení. Porušení práv z ochranné známky, i když neúmyslné, se nevyplácí.

Podobnost

Při prověřování se nesoustřeďte jen na samotný název, ale přemýšlejte i o alternativách – podobných slovech, množných číslech, mužských a ženských podobách slova, rozdělení či spojení slov, náhradě písmen, fonetické podobnosti atp. (Mařenka x Marlenka, Kasko x Casko, Kamil x Camilla…). Pozor i na to, že již zapsanou ochrannou známku doplníte o další slovo v domnění, že se tak odlišíte. Pokud existuje ochranná známka „kotě“, tak doplnění na „černé kotě“ vám nepomůže. Nemluvě o tom, že když bude moc „koťat“, ani klienti ani donátoři se v tom nebudou orientovat, a je možné, že se zaměří jinam, kde to bude pro ně jasné a přehledné.

Popisnost

I když se zdá, že čím popisnější značka, tím lepší, není to pravda. Popisnost má i svoji stinnou stránku. Popisné značky nejdou registrovat jako ochranné známky. Nemůžete k nim tedy získat monopol, a účinně tak svoji značku bránit. Nemůžete nikomu zakázat užívat slovo nadace, neziskovka atp. A je otázkou, k čemu je mi značka, kterou nemohu bránit.

Chránit značku

Když už značku máte, je dobré ji chránit. K tomu slouží ochranná známka. Je to vlastně monopol na značku, nikdo jiný bez vašeho souhlasu nemůže stejnou nebo podobnou značku beztrestně užívat pro váš obor činnosti. Mnoho organizací si podává přihlášku ochranné známky samo. To je možné. Nicméně věnujte v takovém případě dost času a pozornosti vypsání oboru činnosti, který má být ochrannou známkou chráněný. Často lze vidět ochranné známky se seznamem výrobků a služeb, které nekorespondují se skutečnou činností organizace. Špatný seznam může vést i k tomu, že svoji značku nebudete moc úspěšně bránit.

Bránit značku

V neposlední řadě je třeba značku aktivně bránit. Pokud máte ochrannou známku, je to relativně jednoduché. Je však třeba hlídat, zda někdo nepřihlašuje podobnou nebo stejnou ochrannou známku, hlídat, zda nikdo bez vašeho souhlasu neužívá stejnou nebo podobnou značku. Nebo zda někdo nepoužívá vaši značku jako klíčové slovo v internetových reklamách. Víte, že pokud máte svoji značku chráněnu ochrannou známkou, můžete jednoduše nechat takové reklamy zablokovat?

Autorka: Michaela Chytilová

 

Pokud potřebujete více informací a přivítáte poradenství v této či jiné oblasti, kontaktujte nás na avpo@avpo.cz.