Veřejně prospěšné neziskovky potřebují více prestiže a schopnost reagovat na aktuální trendy

Klesající prestiž neziskových organizací a s tím spojená menší ochota dárců a státu přispívat na jejich činnost může v budoucnu ohrozit poskytování řady důležitých veřejně prospěšných služeb. Shodli se na tom zástupci servisních organizací na konferenci Neziskovky 2020 – trendy v neziskovém sektoru, kterou včera uspořádala Unie zaměstnavatelských svazů ČR ve spolupráci s Asociací veřejně prospěšných organizací ČR pod záštitou zmocněnkyně pro lidská práva Heleny Válkové. Účastníci konference také upozornili, že verbální útoky na neziskové organizace ze strany politiků, úředníků a dalších veřejně známých lidí vycházejí často z neznalosti fungování neziskového sektoru.  Dopadají pak i na sociální služby a další organizace, které se například starají o handicapované, pacienty s nejrůznějšími onemocněními, provozují hospice, pomáhají rodinám v těžkých situacích nebo organizují volnočasové aktivity pro děti.

Tématem konference byly také současné trendy, na které by se měly neziskové organizace zavčas připravit z hlediska svého vnitřního fungování i služeb, které poskytují svým klientům.

„Trápí mě, že mnoho lidí přestalo vidět ohromné množství práce, kterou v České republice odvádějí dobře fungující organizace, a to zdaleka nejen v sociálních službách. Ze své pozice zmocněnkyně pro lidská práva udělám všechno pro to, aby se to změnilo a trend byl přesně opačný. Ráda bych, aby si lidé začali práce takových organizací a lidí v nich zaměstnaných opět vážit a podporovat je. Jejich služby přece může potřebovat každý z nás,“ uvedla Helena Válková, zmocněnkyně pro lidská práva.

Podle Marka Šedivého, viceprezidenta pro neziskové organizace Unie zaměstnavatelských svazů, ale není prestiž zadarmo a samotné neziskové organizace se musí dívat dopředu a přizpůsobovat se aktuálním trendům, které se dotýkají celé společnosti. „Konference dala příležitost například k debatě o stárnutí členské základny a zaměstnanců v servisních organizacích a cestách, jak se s tímto trendem vypořádat. Otevřela současně důležitou otázku, jak se k neziskovým organizacím bude stavět dnešní mladá generace. Ukazuje se totiž, že mladí lidé jsou ochotní na veřejně prospěšné aktivity přispívat, ve svých preferencích jsou ale stále flexibilnější, mimo jiné pod vlivem sociálních sítí, a jejich ochota spojit se s jednou organizací klesá,“ řekl Šedivý s tím, že neziskové organizace musí takové trendy sledovat a včas se na ně připravit, například v oblasti fundraisingu a získávání dárců. „Každá změna je ale současně příležitostí, a proto věřím, že to servisní neziskovky ustojí a využijí ve prospěch své práce a lidí, kterým pomáhají,“ řekl Šedivý, který je zároveň prezidentem spolupořadatele konference Asociace veřejně prospěšných organizací ČR.